BT çözümleri şirketi Manhattan Associates’ten Craig Summers, CSCO’ların ve CIO’ların tedarik zincirlerini geliştirmek için ChatGPT’nin potansiyel faydalarını nasıl incelemeleri gerektiğini tartışıyor. ChatGPT, 2023’te en çok konuşulan konular arasında yer aldı. Bunun nedeni, dünyanın büyülenmiş olması ve bu teknolojinin oynayacağı işlevden emin olmaması ve günlük hayatımızda oynayabilmesi gerektiğidir. ChatGPT, 2015 yılında aralarında Elon Musk’ın da bulunduğu küçük bir grup teknoloji uzmanı tarafından kurulan bir yapay zeka araştırma laboratuvarı olan OpenAI tarafından geliştirilen büyük bir dil modelidir. Sorguları ve soruları anlamak ve bunlara insan benzeri yanıtlar oluşturmak için makine öğrenimi algoritmaları kullanır. Tedarik zinciri yönetimi için ChatGPT kullanımının ne olabileceğinden emin olmayan ”Supply Chain Digital”, bir uzmandan konuyla ilgili bakış açısını sağlamasını istedi. Craig Summers BT çözümleri firması Manhattan Associates‘te İngiltere ve İrlanda MD’sidir ve ChatGPT’nin tedarik zinciri alanında sahip olabileceği etkilere ilişkin bakış açısı budur.

Tedarik zincirlerini geliştirmek için ChatGPT’yi nasıl kullanabilirim?

Tedarik zinciri planlamasında ChatGPT’yi dikkate alınması gerekli kılan nedir? Chatbot sorusunun aşağıdakileri sorduğunu varsayalım. Bu durumda şu yanıtı verir: “ChatGPT, tedarik zincirinde süreçleri otomatikleştirmeye, içgörüler sağlamaya ve farklı paydaşlar arasında iletişim ve işbirliğini kolaylaştırmaya yardımcı olan yararlı bir araç olabilir.” Özünde, bu bir hata değil.

Gartner, uygulamanın temel olarak öğrenme şekli nedeniyle tedarik zincirlerinde üretken yapay zeka kullanımının hala çok uzak olduğuna inanıyor. İnternetin her köşesinden toplanan 700 GB’tan fazla veri ve 300 milyardan fazla kelime öbeği ile eğitilir; ChatGPT, öğrenilecek geniş bir veri havuzuna sahiptir; ancak bu her zaman tedarik zincirinin kendisiyle ilgili bir durum değildir.

Tedarik zinciri modeli karmaşıktır ve her şirkete özeldir. Bu nedenle, genel olarak yapay zeka üretkenliğinin tedarik zincirine dahil edilmesinin bundan on yıl sonra olması muhtemeldir.

Tedarik zinciri yöneticileri ChatGPT’de neye bakmalı?

On yıl, özellikle teknoloji alanında uzun olabilse de, tedarik zinciri yöneticilerinin üretken yapay zekanın kaybolup kaybolmadığını veya azalıp azalmadığını görmek için rahatlayıp izleyemeyeceği meselesi zaman alır. Üretken yapay zekayı tedarik zincirleri için veya başka herhangi bir alanda kullanmanın teknik yönlerine ek olarak, aynı zamanda etik ve yasal konular da söz konusudur.

Örneğin, bir işletmenin chatbot’lar tarafından oluşturulan içerik için hak talep etmesi mümkün müdür? Yapay zekanın ürettiği işi takdir etmenin en iyi yolu nedir?

Pek çok CIO ve CTO’nun muhtemelen soracağı konu, analistlerin 2030’dan önce uygulanamayacaklarına dair tahminlerini göz önünde bulundurarak kuruluşlarının bu tür teknolojilere yatırım yapıp yapmamaları gerektiğidir.

Tedarik zinciri anahtarı yapay zekayı sorguluyor mu?

Üretken yapay zeka olan yapay zekanın olasılıklarına bakmayı göze alamaz mıyız? ChatGPT, kullanıcıları ve işletmeleri yapay zekanın gücünü ve yeteneklerini herkesin görebileceği şekilde ortaya koyan tamamen farklı bir yazılım sınıfına maruz bıraktı. Yapay zekayı daha erişilebilir hale getirmeye yardımcı oldu. Üretken yapay zekayı nasıl kullanabileceklerini düşünen bir uygulama geliştirme ekibine sahip olmayan teknoloji liderleri, kuruluşlarını dezavantajlı duruma düşürebilir. Bu, ChatGPT’nin sadece tedarik zincirinde değil, büyük ve küçük, uzak ve geniş işletmeler için gerçek dönüştürücü potansiyeli olabilir. Bu sadece şu anda akıllı yapay zekanın uygulamalarıyla ilgili değil, aynı zamanda kısa sürede neyin mümkün olduğuna dair düşüncelerimizi temelden nasıl değiştirdiğiyle ilgili. Tıklama odaklı menülerden uzaklaşıp daha doğal diyalojik arayüzlere geçiyoruz.